Kai­nuun Va­sem­mis­to: In­dek­si va­paak­si

Kainuun Vasemmisto esittää, että hallitus lopettaa kansaneläkeindeksien jäädytyksen, jolloin indeksikorotukset maksettaisiin täysimääräisinä.

Indeksijäädytyksen takia takia eläkkeitä, työttömyysturvaa, asumistukea ja lukuisia muita kansaneläkeindeksiin sidottuja etuuksia, kuten muun muassa vammaisten saamia tukia ei ole maksettu elinkustannusten nousua vastaavasti vaan pienituloisimpien elintaso on heikentynyt.

– Eduskunnan tietopalvelun tuoreen laskelman mukaan hallituksen säästöleikkauksista ja veropäätöksistä ovat kärsineet kaikkien eniten juuri pienituloisimmat ja suomalaisten tuloerot ovat vain kasvaneet, piirihallitus muistutti.

Kainuun Vasemmiston mukaan keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisista loikanneiden hallitus yrittää laastaroida piiloon aiemmat tekonsa ja niiden vaikutukset.

– Hallitus lupailee esimerkiksi ammatilliseen koulutukseen 15 miljoonaa euroa kahtena vuonna, mutta jättää kertomatta, että siitä on juuri leikattu pois 190 miljoonaa euroa.

– Köyhimmät 760 euroa kuukaudessa takuueläkettä tienaavat saavat lisää vain 15 euroa, joka useimmilla ei edes lisää tuloja, koska korotus vähentää asumistukea. Samaan aikaan hallitus ei puutu parin miljardin euron tehottomiksi todettuihin yritystukiin, vaan lykkää ne taas yhteen työryhmään, piirijärjestö arvostelee.

Kainuun Vasemmisto muistuttaa, että myös perussuomalaiset olivat hallituspuolueena tekemässä leikkaustoimia eivätkä ole niistä irtisanoutuneet vaan yrittävät kääntää kaiken huomion turvapaikanhakijoihin liittyviin ongelmiin tavallisten pienituloisten suomalaisten ongelmien sijasta.

Lisätiedot:
Kainuun Vasemmiston puheenjohtaja Jouko Korhonen