Kai­nuun Va­sem­mis­to: Kai­nuuseen oma saat­to­hoi­to­ko­ti

Kainuun Vasemmisto esittää, että Kainuun sotekuntayhtymä ryhtyy valmistelmaan oman, saattohoitoon erikoistuneen hoitokodin perustamista Kainuuseen ja lisää vanhustenhuollon henkilöstön saattohoitokoulutusta.

Saattohoidon palvelutarve kasvaa väestön ikääntyessä, kainuulaiset ovat eriarvoisessa asemassa eikä kaikille voida järjestää saattohoitoa kotiin.

Kun Kainuussa ei ole saattohoitoon erikoistunutta hoitokotia, niin potilas joutuu usein olemaan elämänsä viimeiset viikot tavallisella vuodeosastolla ilman edes omaa huonetta, saattohoitoon erikoistunutta henkilöstöä ei ole eikä muualla asuvilla omaisilla mahdollisuutta olla potilaan tukena.

Vasemmisto esittää, että kuntayhtymä selvittää saattohoitokodin perustamista esimerkiksi Kajaanin pääterveysasemalle kun sen muita toimintoja siirretään keskussairaalan yhteyteen. Kokonaisuuteen tulisi kuulua majoitustila potilaiden omaisille, jotta nämä voivat olla mukana läheisensä  elämän loppuvaiheissa.

Kun saattohoitoa jatkossakin toteutettaan eri puolilla maakuntaa niin Kainuun Vasemmisto esittää, että vanhustenhuollon henkilöstölle käynnistetään saattohoidon koulutusohjelma.

Suomessa on saattohoidossa vuosittain noin 15 000 potilasta, mutta saattohoitokoteja vain viisi.

Vasemmiston mielestä Kainuun tulee olla edelläkävijä kivuttoman, potilaiden yksityisyyttä ja arvokasta loppuelämää kunnioittavan saattohoidon tarjoamisessa.

……………………

Kainuun Vasemmiston puheenjohtaja Jouko Korhonen