Kai­nuun Va­sem­mis­to: Lii­ken­ne­asiat maa­kun­nal­le

Kainuun Vasemmisto vaatii, että nyt yhdeksälle ELY-keskukselle jaetut liikenneasiat kuten teiden rakentaminen ja kunnossapito siirretään työvoimahallinnon tavoin maakuntien hoitoon käynnistyneessä maakuntauudistuksessa.

-Kainuussa on voitu nähdä kuinka tieasioissa on jääty vähälle koska päätösvaltaa ei ole. Siksi paikalliset liikenneasiat voimavaroineen on siirrettävä valtiolta Kainuun maakunnan hoitoon, piirihallitus linjasi.

Vasemmiston mielestä maakuntauudistus uhkaa jäädä torsoksi ellei sen toiseen vaiheeseen kuulu maakuntaveroon siirtyminen valtakunnallisen verotulotasauksen kera ja kuntalaisten verorasituksen kasvamatta.

-Mitä kauempana päätöksenteko on, sitä huonommin paikalliset olosuhteet huomioidaan. Kun maakuntauudistuksessa koko rahoitus tulee valtiolta niin todellinen päätösvalta karkaa uudelta maakuntahallinnolta eikä rahoituksessa huomioida pitkiä etäisyyksiä palveluihin kuten nyt uhkaa Kainuunkin osalta käydä, kokouksessa todettiin.

Kainuun Vasemmisto korostaa, että kuntalaiselle veron maksajana ei ole merkitystä sillä, periikö valtio tai maakunta saman veron, mutta päätöksenteolle on olennaista olla rahat päätösten toteuttamiseen.

Lisätiedot:
Kainuun Vasemmiston puheenjohtaja Jouko Korhonen