Kai­nuun Va­sem­mis­to: Sääs­töt kep­pi­he­vo­nen työ­eh­to­jen pol­ke­mi­seen

Sotkamossa kokoontunut Kainuun Vasemmiston piirikokous arvosteli jyrkästi työnantajien EK:n ja Sipilän hallituksen toimintaa työmarkkinoilla.

– Pakkolaeilla ja säästöillä uhkaamista käytetään keppihevosena ajaa läpi työntekijöiden oikeuksia heikentäviä toimenpiteitä, jotka eivät paranna Suomen taloudellista tilannetta lainkaan vaan kärjistävät vastakkainasettelua, kokouksessa todettiin.

Esimerkkinä keppihevostelusta pidettiin kokoomuksen Kimmo Sasin suulla esittämää ajatusta, että perustuslakia tulisi muuttaa siten, että virkatehtäviä voidaan yksityistää yritysten hoitamiksi. Halutaanko Suomeen yksityiset vankilat ja poliisi?

Vasemmiston mielestä on erikoista, että Sipilän hallitus syyllistää tavallisia työntekijöitä ja vaatii ammattiliittoja sitoutumaan palkkoja alentavaan yhteiskuntasopimukseen samalla kun työnantajien EK:ta vain silitellään sen irtisanouduttua keskitetyistä sopimusratkaisuista.

– Sopimusmenettelyä voidaan kehittää paremmin paikalliset olot huomioivaksi, mutta ilman keskitettyä tuporatkaisua syntyy pelkkiä palkkasopimuksia, työmarkkinoiden asiakysymykset uhkaavat jäädä hoitamatta ja työntekijöiden palkkatasa-arvo vaarantuu, kokouksessa varoitettiin.

Kainuun Vasemmiston mukaan hallituksen ja EK:n isku kohdistuu erityisesti jo ennestään pienipalkkaisiin naisvaltaisilla hoiva- ja palvelualoilla työskenteleviin.

-Sipilän hallituksen eestaas-tunarointi maksatetaan myös eläkeläisillä, joiden asumistukea piti ensin leikata, sitten leikkaus luvattiin perua ja nyt paljastui, että sitä kuitenkin leikataan, piirikokouksessa ihmeteltiin.

Jouko Korhonen jatkaa Kainuun Vasemmiston johdossa

Sotkamolainen alueluottamusmies Jouko Korhonen jatkaa Kainuun Vasemmiston puheenjohtajan tehtävässä vuonna 2016. Ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa Sari Kyllönen Kajaanista ja 2. varapuheenjohtajaksi valittiin Miikka Kortelainen Kajaanista.

Kainuun Vasemmiston piirihallituksen varsinaiseksi jäseniksi vuodelle 2016 valittiin Anne Heikkinen Kajaanista, Arja Jauhiainen Paltamosta, Eero Juutinen Kajaanista, Kari Keränen Paltamosta, Leena Manner Suomussalmelta, Antti Moilanen Suomussalmelta, Osmo Mustonen Vaalasta, Raili Myllylä Kajaanista, Anja Peura Puolangalta, Mauri Piirainen Kuhmosta, Aki Räisänen Kajaanista, Osmo Toivanen Hyrynsalmelta ja Pinja Toivanen Sotkamosta.

Kainuun Vasemmiston piirihallituksen varajäseniksi vuodelle 2016 valittiin Kari Istala Kajaanista, Antti Kilponen Kuhmosta, Antero Kyllönen Kajaanista, Riitta Kyllönen Suomussalmelta ja Tiina Kylmänen Vaalasta.