Kai­nuun Va­sem­mis­to: Suo­meen tiuk­ka van­hus­pal­ve­lu­la­ki

Esimerkiksi Valviran selvitys osoittaa, että henkilöstön määrälle ja koulutukselle asettuja kriteereitä ei Suomessa noudateta useissa vanhustenhuollon yksityisissä ja julkisien sektorin hoivayksiköissä. On huolehdittava siitä, että valtion tuottavuusohjelma ei leikkaa ennestäänkin liian vähäisiä valvontaresursseja. Leikkausten sijasta valvontaan ja neuvontaan on osoitettava lisää rahaa.

Piirikokouksen mielestä laissa tulee määrätä myös vanhusten kotihoidon asiakaskohtaisesta henkilöstömäärästä.

Suomussalmella 28.11. piirikokouksensa järjestänyt Kainuun Vasemmisto tukee maakunta-kuntayhtymän hakemusta Kainuun pääsemiseksi yksikanavaisen julkisen terveysrahoituksen kokeilualueeksi.

Piirikokouksen mielestä Kainuussa tulisi toteuttaa säännölliset terveystarkastukset työttömille työnhakijoille, sillä heikko terveydentila on usein esteenä työllistymiselle.

Kainuun Vasemmisto korostaa, että työkyvyttömille pitkäaikaistyöttömille on osoitettava eläkeratkaisu tai kuntoutuspaikka nykyisen epävarmuuden ja nöyryyttämisen sijaan.

Lisätiedot:
Kainuun Vasemmiston puheenjohtaja Minna Haataja 050 511 6690