Ka­jaa­nin Va­sem­mis­to: Li­sää kor­jausa­vus­tuk­sia

Kajaanin Vasemmisto vaatii kaupunkia parantamaan asuntojen korjausvustusten markkinointia ja tarvittaessa lisäämään omia avustuksiaan..

-Kun esimerkiksi vanhusten kotihoitoa ja kotona asumista halutaan lisätä, niin myös asumisoloja tule kohentaa, jotta se on mahdollista, kunnallistoimikunta totesi.

Parhaillaan ovat 27. maaliskuuta mennessä haussa tämän vuoden korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustukset, jotka kaupunki myöntää.

Vasemmiston mielestä muodollinen haku-ajasta ilmoittaminen ei riitä, vaan kaupungin tuleei markkinoida avustuksia, koska muuten moni niihin oikeutettu ei osaa niitä hakea. Myös vanhusneuvoston ja eläkeläisjärjestöjen olisi syytä aktivoitua asiassa.

Terveyshaitan poistamiseen, hissien rakentamiseen vanhoihin kerrostaloihin ja liikkumisesteen poistamiseen voi kaupungin kautta hakea avustusta valtion asuntorahasto ARA:lta ympäri vuoden.
-Kajaanissa on kymmeniä vanhoja hissittömiä kerrostaloja, joihin hissi voitaisiin rakentaa ja valtiolta siihen saa avustusta puolet. Kaupunki on tukenut vain suunnittelua mutta tukea voisi laajentaa kuten monet kunnat ovat tehneet. Näin saisivat myös rakentajat ja paikalliset yritykset töitä, Kajaanin Vasemmisto korostaa.

……………..
Lisätiedot: