Ko­tout­ta­mi­sen on­nis­tu­mi­seen tar­vi­taan mui­ta­kin kuin vir­ka­mie­het

Lausunto tässä:

Vasemmistoliiton Kajaanin kunnallisjärjestö pitää tärkeänä, että kuntien yhteinen kotouttamisohjelma laaditaan kuten laki edellyttää.

Eri toimintojen nykytila on ohjelmaluonnoksessa taulukointina kuvattu kattavasti, joskin vastuita voisi yksilödä tarkemmin ja toimenpiteitä konkretisoida. Ohjelman loppuun koottu maahanmuuttotyön sanasto on erinomainen ratkaisu.

Ohjelmaluonnos sisältää kuitenkin useita puutteita, jotka tulisi mielestämme korjata.

Ohjelma on koottu ja tarkastelee asioita lähes yksinomaan virasnhaltijaorganisaation näkökulmasta ja toimenpiteinä, vaikka kotouttaminen ja sen onnistuminen vaatii koko yhteiskunnan panosta.

Kolmannen sektorin osuus on ohjelmassa hyvin vähän esillä ja varsinainen kansalaisnäkökulma puuttuu kokonaan..

Vaikka ohjelmassa alusta lähtien painotetaan maahanmuuttajien määrän tulevaa kasvua ja heidän merkitystään, niin ohjelmaan ei sisälly konkreettisia esityksiä siitä, miten kantaväestön asenteita saataisiin muuttumaan kotoutumista paremmin tukeviksi.

Tähän kansalaisnäkökulmaan liittyy esimerkiksi viestintä, jota on ohjelmassa käsitelty erittäin suppeasti sen tärkeyden merkitykseen nähden.

Osittain viestintään liittyy myös se, että ohjelmassa painotetaan verkkopalveluita kotoutumisen tukena. Kuitenkin osa maahanmuuttajista ei Kainuuseen tullessaan osaa kirjoittaa tai lukea edes omalla äidinkielellään, joten ajatus heistä nettipalveluiden käyttäjinä kotoutumisessa on absurdi.

Kuten ohjelmassa todetaan, niin maahanmuuttajaväestö on Kainuussa keskitttynyt voimakkaasti Kajaaniin, mutta ohjelmassa tyydytään toteamaan nykytila eikä pohdita tulevaisuutta ja toimia sen suhteen.

Samoin on jäänyt pohtimatta esimerkiksi se, miten Kainuussa tulisi suhtautua ns. kiintiöpakolaisten kansallisuuteen. Eli pyritäänkö vaikuttamaan siihen, että Kainuun kuntiin otettaisiin vastaan vain tiettyjä kansallisuuksia vai otetaanko aivan satunnaisesti. Asialla on merkitystä palvelutarjonnalle, alakultuurien rakentumiselle ja kotoutumisen onnistumiselle.

Kuten ohjelmassa oikein todetaan, niin maahanmuuttajataustaisen työvoiman merkitys tulee Kainuun kunnissa kasvamaan. Ohjelmassa tulisi sen takia käsitellä myös sitä, miten ja kenen toimesta hoidetaan työmarkkinavaikutukset siten, että niin maahanmuuttajaväestön kuin kantaväestön työsuhdeturva ja työehdot ovat asianmukaiset.

Vasemmistoliiton Kajaanin kunnallisjärjestö haluaa tukea hyvin toimivan kotouttamisjärjestelmän kehittämistä.

Mielestämme oli syytä enemmän esitellä onnistuneita kotoutujia ja käyttää enemmän kokemusasiantuntijoita, jotta ohjelmatasollakin osataan puuttua oikeisiin ongelmiin, esimerkiksi tulkkauksessa.

Aki Räisänen
Kajaanin Vasemmiston tiedottaja