Ter­ra­fa­men jat­ko­ra­hoi­tus tar­vi­taan tai Kai­nuun alue­ta­lous ro­mah­taa

Koko Kainuun, Suomen vaikeimman työttömyysalueen, aluetalous oli romahdusvaarassa, kun maakunnan suurin yksityinen työnantaja UPM Kymmene sulki yli sata vuotta toimineen Tihisenniemen tehtaan.

Tuolloin vuonna 2008 Kainuun aluetalouden ja työttömyystilanteen edes kohtalaiseksi pelasti Talvivaaran kaivos rakentaminen, joka työllisti suoraan useita kymmeniä irtisanottuja paperitehtaan työntekijöitä. Lisäksi UPM perusti Renforsin Ranta -yritysalueen, ja investoi sen kehittämiseen. Alussa alueelle sijoittuvilta yrityksiltä edellytettiin irtisanottujen palkkaamista. Silti erilaisten eläkejärjestelyjen, koulutusten ja tukitoimien jälkeen pitkäaikaistyöttömiksi jäi useita kymmeniä työntekijöitä.

Mikäli Terrafamen alasajoon päädytään, niin tilanne on huomattavasti UPM:n tehtaan lopetusta huonompi, esimerkiksi Kajaanissa ei ole tällä hetkellä osoittaa teollisia tai muutoin soveltuvia työpaikkoja irtisanotuille. Ainoa esillä oleva hanke, ST1 bioetanolitehtaan mahdollinen laajennus luo toteutuessaan prosessi- ja kunnossapitotyöpaikkoja enintään joitakin kymmeniä eli mitättömän määrän Terrafameen nähden.

Koska julkisuudessa on esiintynyt hyvinkin virheellisiä tietoja, niin tässä on Terrafamen tarkka henkilöstömäärä ja se kuinka henkilöstö on kainuulaista.

Kokonaishenkilöstömäärä 30.4.2016: 605
Kajaani 313
Sotkamo 163
Kuhmo 19
Suomussalmi 9
Paltamo 6
Ristijärvi 5
Puolanka 1
Yhteensä 516

85 % Terrafamen henkilöstöstä asuu Kainuussa.

Tässä on kuitenkin vain osa, sillä kaivoksella käy päivittäin töissä työvuoroissa yli 950 henkeä: Terrafame 605 + urakoitsijoiden henkilöstö noin 350. Heistä kainuulaisia on yli 720 eli Terrafame 516 + urakoitsijat yli 210.

Lisäksi kesätyöntekijöitä kaivoksella tulee kesällä 2016 olemaan noin 75-80.

Terrafamen henkilöstön keski-ikä on 38 vuotta, eli hyvin nuori ikärakenne. Sen takia esimerkiksi eläkeratkaisuilla ei alasajotilanteessa työttömyysongelmaa voida helpottaa.

Kumppaniyrityksiä ja säännöllisiä tavaran-/palveluntoimittajia Terrafamella on yli 100. Niistä avainkumppaniyrityksiä 24, joilla omia tiloja ja/tai säännöllistä toimintaa kaivosalueella.

Alueella työskentelee työvuoroissa säännöllisesti noin 350 urakoitsijoiden työntekijää.

Urakoitsijoiden henkilöstöstä noin 60 % kotipaikka on Kainuun kunnissa eli yli 210 henkilöä.

Terrafamen kaivos sijaitsee Kajaanin ja Sotkamon kuntarajan tuntumassa Sotkamon puolella. Kaivoksen mahdollisen alasajon työllisyysvaikutusta esimerkiksi Kajaanin kaupungissa (Terrafame yli 300 ja urakoitsijat vajaat 200) voi suhteuttaa siihen, että Kajaanissa teollisia työpaikkoja on yhteensä 1200. Suurin teollinen työnantaja on Transtechin kiskokaluston ja konepajatoiminnan tehdas yli 500 työpaikallaan.

Olemassa olevan teollisuuden osalta ei Kajaanissa ole näköpiirissä merkittäviä laajennuksia.

Parhaillaan käynnissä olevan ST1:n Kajaanin bioetanolilaitoksen 1. vaiheen työllisyysvaikutus on noin 20–30 työpaikkaa. Mikäli tämä pilottivaiheen prosessi osoittautuu toimivaksi, niin 2. vaiheessa Kajaaniin voi rakentua suurempi tuotantolaitos, jolloin työllisyysvaikutus olisi yhteensä ehkä noin 70–80 työpaikkaa. Se ei kuitenkaan korvaa Terrafame- menetyksiä.

Mikäli Terrafamen kaivos päätetään sulkea ja aloittaa alasajo niin heti alkuvaiheessa työttömiksi jää vähintään noin 200 henkeä, kun kaivostoiminnot 160 työntekijää ja siihen liittyvät kunnossapidon ja muiden palvelujen tukitoiminnot lakkaavat.

Myöhemmässä vaiheessa kun metallien talteenottolaitos joutuu louhinnan loputtua myös lopettamaan toimintansa, irtisanottavien määrä kasvaa entisestään. Eikä korvaavia teollisia työpaikkoja ole heille osoittaa.

Kainuun työttömyysaste maaliskuun lopussa 2016 oli 16,2 prosenttia. Yli vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä olleita oli Kainuussa 1 621 ja heistä oli 660 ollut työttömänä yli kaksi vuotta.

Olemme käsitelleet tässä vain Terrafamen kaivostoiminnan työllisyysvaikutuksia ja mahdollisen alasajon

työllisyysseurauksia, jotka eivät ole millään tukipaketeilla ratkaistavissa koska korvaavia teollisia työpaikkoja ei ole osoittaa.

Terrafamen kaivokseen, sen toimintaan, laitteisiin, rautatiehen, maantiehen, voimalinjoihin jne. on investoitu yksityistä ja julkista rahoitusta todennäköisesti jo yli miljardi euroa, joka kaikki jäisi saamatta takaisin alasajo-vaihtoehdossa.

Verotulomenetykset ja toisaalta työttömyyden aiheuttamat kustannukset olisivat kohtuuttomat työntekijöiden kotikunnille, irtisanotut työntekijät menettäisivät paitsi työnsä, joutuisivat myös asuntovelkavaikeuksiin.

Kaivostoiminnan alasajo ei millään tavoin ratkaisisi Talvivaaran kaivosalueen vesi- tai muita ympäristöongelmia, jotka on mahdollista ratkaista kaivostoiminnan jatkuessa.

Suomen maaperä on rikas eikä kaivostoiminnan työpaikkoja voida siirtää ulkomaille kuten monia muita. Terrafamen Talvivaaran kaivos on käytännössä ainoa suomalaisomistuksessa oleva Suomessa toimiva kaivos, jonka toimia valtio-omistaja voi halutessaan ohjata muita tiukemmin normein.

Kainuun Vasemmiston mielestä valtion tulee jatkaa Terrafamen kaivoksen rahoitusta, turvata työpaikat ja kaivoksen ympäristöongelmien hoito.

Jouko Korhonen
Kainuun Vasemmiston puheenjohtaja