Ka­jaa­nin Va­sem­mis­to­nuo­ret tyr­mis­ty­nei­tä kou­lu­tus­leik­kauk­sis­ta

Kajaanin Vasemmistonuoret ovat tyrmistyneitä Sipilän hallituksen päätöksestä leikata koulutuksesta yli 600 miljoonaa euroa tulevina vuosina.

Ennen vaaleja #koulutuslupaus-kampanjan aikaan nykyisten hallituspuolueiden puheet koulutusasioista olivat täysin päinvastaisia – kovasti lupailtiin, että koulutuksen laatu pysyy ennallaan eikä leikkauksia tarvitse pelätä. Sipilä ja kumppanit unohtivat kuitenkin puheensa ja koulutuksen tärkeyden nopeasti.

-Koulutuksen merkitystä ei tarvitse oppia kantapään kautta, Koulutuksesta ei saa tinkiä, Kajaanin Vasemmistonuoret toteavat.

Lista koulutusleikkauksista on kauhistuttavan pitkä. Opintotuki pienenee, kouluja lakkautetaan ja opetusryhmät suurentuvat. Toiselle asteelle menevät opiskelijat joutuvat muuttamaan vieraalle paikkakunnalle ja Euroopan ulkopuolelta tuleville opiskelijoille sälytetään lukukausmaksut, mikä vähentää kansainvälisyuyttä ja avaa portin lukukausimaksujen säätämiselle myös suomalaisille.

-Erityisesti meidän kainuulaisten tulee olla huolissaan koulutusleikkausten vaikutuksista. Esimerkiksi jää vielä nähtävksi se miten nämä järkyttävän suuret säästöt kohtelevat laadultaan Suomen parhaimpiin mutta kooltaan pienimpiin kuuluvaa Kajaaniin ammattikorkeakoulua. Uhkana on, että korkeakoulutus voi loppua koko maakunnasta,, Kajaanin Vasemmistonuoret muistuttavat.

—-

Lisätietoja: puheenjohtaja Miikka Kortelainen, puh. 045 133 5123